الأجناس الأدبية بقاء في صراع أم صراع من أجل البقاء

خديجة حامي

Résumé


Too many controversies surround the question of interference between literary genres in prose in general and narratives in particular. This issue is among the most prevalent preoccupations in poetics in that classifying genres and determining the nature of the relationship between them has always opened ways to debate. Therefore, analyzing the question of the interconnection of literary genres has become of great necessity in contemporary literary theory.  Literary genres provide texts with qualities at the level of description, interpretation and value allowing the researcher to categorize and analyze these texts via their generic characteristics. Indeed, learning about the principles of each genre will help us to take into account the aesthetic and textual development of texts as well as the evolution of the artistic history. In this research, we have chosen to focus on the novel in order to investigate its generic traits. This is because the novel is the genre that most witnesses interrelation and is entwined with other genres and because it is more open to other genres. It is crucial to mention that the novel has always been intertwined with manifold genres has not drawn definite rules and principles to itself.


Texte intégral :

PDF

Références


- أحمد فرثوخ، جمالية النص الروائي، مقارنة تحليلية لرواية "لعبة النسيان"، ط1، 1996، ص 30.

- جميل حمداوي، إشكالية الجنس الأدبي، مجلة: الورشة للحقيقة والأوجه الغالبة، 29/08/2006. ص 5.

- العربي بن جلول، إشكالية التجنيس الروائي عند باختين، مجلة العلم، 16/09/2012، ص 1.

- أحمد فرثوخ، جمالية النص الروائي، ص 30- 31.

- خلدون الشمعة، النقد والحرية، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 1977، ص 74-75.

- سفيتان تودوروف، مفهوم الأدب ودراسات أخرى، تر: عبود كاسوحة، منشورات وزارة الثقافة، دمشق، 2002، ص 21.

- سفيتان تودوروف، مفهوم الأدب ودراسات أخرى، ص 21، 22.

- مجموعة من المؤلفين، نظرية الأجناس الأدبية، تر: عبد العزيز شبيل، مراجعة: حمادي صمود، ط1، كتاب النادي الثقافي بجدة، جدة، 1994، ص 136.

- سفيتان تودوروف، مفهوم الأدب ودراسات أخرى، ص 23.

- م ن، ص 24.

- مجموعة من المؤلفين، نظرية الأجناس الأدبية، ص 150.

- خلدون الشمعة، النقد والحرية، ص 79.

- أحمد فرثوخ، جمالية النص الروائي، ص 31.

- يحيى إبراهيم عبد الدايم، الترجمة الذاتية في الأدب العربي الحديث، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ص 81.

- محمد أمنصور، استراتيجيات التجريب في الرواية المغربية المعاصرة، ط1، شركة النشر والتوزيع المدارس، الدار البيضاء، 2006، ص 23.

- م ن، ص 24.

- حوار مع ألان روب غرييه، مجلة الكرمل، عدد 30، 1988، ص 11.

- خلدون الشمعة، النقد والحرية، ص 79.

- مجموعة من المؤلفين، نظرية الأجناس الأدبية، ص 133.

- محمد الداهي، الحقيقة الملتبسة، قراءة في أشكال الكتابة عن الذات، ط1، شركة النشر والتوزيع المدارس، الدار البيضاء، 2007. ص 157.

- محمد الداهي، الحقيقة الملتبسة، ص 158.

- فضيلة الفاروق، تاء الخجل، ص 11-12.

- فضيلة الفاروق، مزاج مراهقة، ص 5.

- فليب لوجون، السيرة الذاتية، الميثاق والتاريخ الأدبي، ترجمة وتقديم: عمر حلي، ط1، المركز الثقافي العربي، بيروت، 1994 ص 41

- محمد الداهي، الحقيقة الملتبسة، ص 158- 159.

- فضيلة الفاروق، مزاج مراهقة، ص 85.

- فضيلة الفاروق، تاء الخجل، ص 88-89.

- فضيلة الفاروق، اكتشاف الشهوة، ص 111.

- م ن، ص 135.

- أمبرتو إيكو، 6 نزهات في غابة السرد، تر: سعيد بنكراد، ط1، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، 2005، ص 10.

- م ن، ص 11.

- محمد الداهي، الحقيقة الملتبسة، ص 160.

- م ن، ص ن.

- مجموعة من المؤلفين، نظرية الأجناس الأدبية، ص 153.

- سفيتان تودوروف، مفهوم الأدب، ص 25، 24.

- م ن، ص 25.

- محمد الداهي، الحقيقة الملتبسة، ص 160.

- عمر عيلان، في مناهج تحليل الخطاب السردي، منشورات اتحاد العرب، دمشق، 2008، ص 216-217.

- حسن المودن، الرواية والتحليل النصي، ص 32.

- م ن، ص 35.


Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.