صوفية النسق في رواية "السيمورغ" لمحمد ديب Sufi Theme in the Novel The Cymurg by Mohamed Dib

محمد الأمين لعلاونة, علي حمدوش

Résumé


The patterns within the novel " cymorg" , represent a diversity of overlapping styles and fromats , resulting in a unique pattern . It came into evidence through the journey, whose details were narated and fairly described by Mohamed Dib ; basing on some fine backgrounds and perceptions that transcend our thoughts. That is because the cymorg is the manifestation of a " divine truth, which is connected to the world of Ideation". It is a transcendental world that can not be perceived by one's mental knowledge as it is by the spiritual one , Since the narrator did not address the tangible world " tabscended to pass through the gate of self" . " In his journey" he wanted it to be a "parallel" that reaches for the truth. A truth that manifested itself in the form of a mythical bird , able to represent a neutral pattern. This later is considered to be the result of ( conflict between what actually exists) a compilation of sensory and mental perceptions and ( a pattern transcending existence) , a group of tangible perceptions, ( it is a metaphorical representation the truth all souls search, and which they aim to reach using a set of previous experiences . This is what Dib tried to experiment in his " Cymorg" ; to be a form of " mysticism sightseeing" instead of the Cartesian meditation . Thus the spiritual pattern is intended to be the dominant one , a fact that draws in the readers mind an imaginary mixture that is based on starting from the idea : " of being the mainfestation of what Dib sought to reach on the tongue of the birds. And the Idea : '' of fading in time and existence". It is a picture made by the Daszine that opposes the "Cymorg bird'' the existence and which projected its shades on what the image of Daszine carries within_a Trace_ That Dib represented by bird flocks seeking the burdens of truth.


Texte intégral :

PDF

Références


-عبد الوهاب الشعراني، الأنوار القدسية في معرفة قواعد الصوفية، تح: طه عبد الباقي سرور، مكتبة المعارف، بيروت، د ط، 1985، ص 54.

-محمد ديب، السيمورغ، تر: عبد السلام يخلف، سيديا للنشر والتوزيع، الجزائر، د ط، 2011، ص24.

- عيسى بلاطة، إعجاز القرآن الكريم عبر التاريخ، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، لبنان، ط1، 2006، ص334.

- محمد ديب، السيمورغ، ص 31.

-نفسه، ص 19.

- محمد طواع، هيدغر والميتافيزيقا مقاربة تربة التأويل التقني للفكر، أفريقيا للنشر، المغرب، ط1 ،2000ص153.

-محمد ديب، السيمورغ، ص 30

-نفسه، ص نفسها.

- ريني ديكارت، تأملات ميتافيزيقية، تر: كمال الحاج، منشورات عويدات، بيروت، لبنان، ط4،1988، ص17.

- محمد ديب، سيمورغ، ص 18.

-المصدر نفسه، ص 19.

-ينظر: ابن قيم الجوزية، مدارج السالكين بين منازل إياك نعبد وإياك نستعين، دار الصميعي للطباعة والنشر، الرياض، السعودية، ط1، 2011، 1045

-مصطفى محمود، السر الأعظم، د ط، دار المعارف، مصر، د ت، ص 45.

-فريديريك نيتشة، هكذا تكلم زرادشت كتاب للجميع ولغير واحد، تر: فيليكس فارس، مطبعة جريدة البصير، الاسكندرية د ط، 1937، ص 269.

- محمد ديب، السيمورغ، ص 35.

-المصدر السابق، ص 34.

-تختلف دلالة السيمورغ في الثقافة الفارسية من باحث إلى آخر.

-ينظر: فريد الدين العطار النيسابوري، منطق الطير، تر: بديع محمد جمعة، دار الآفاق للطباعة والنشر، مصر، ط1، 2014 ص 52.

- محمد ديب، السيمورغ، ص 31.

-مارتن هيدجر، الوجود والزمان، تر: فتحي المسكيني، ط1، دار الكتاب الجديد المتحدة، بيروت،2012 ص 312.

- جمال محمد أحمد سليمان، مارتن هيدغر الوجود والموجود، دار التنوير، د ط، بيروت، لبنان، 2009، ص 224.

- سعاد الحكيم، ابن عربي ومولد لغة جديدة، دندرة للطباعة والنشر، بيروت، ط1، 1991ص 66.

-محمد ديب، السيمورغ، ص 32.

- نفسه، ص 33.

-محمد عابد الجابري، في غمار السياسة فكرا وممارسة –الكتاب الثالث، الشبكة العربية للطباعة والنشر، ط1، بيروت، 2010، ص 49.

- محمد ديب، السيمورغ، ص 34.

- مادي محمد، السماع الصوفي العيساوي بين الدنيوي والمقدس– مقابلة أنثربولوجية-، مجلة الواحات للبحوث والدراسات، العدد 6، جامعة غرداية، 2009، ص 183.

- محمد ديب، سيمورغ، ص 34.

- المصدر نفسه، ص35.

-نفسه، ص 23.

-ميشل فوكو، حفريات المعرفة، تر: سالم يفوت، المركز القافي العربي، ط2، 1987، بيروت، ص25.

-محمد ديب، السيمورغ، ص 28.

-نيكوس كزنتزاكيس، تصوف منقذو الآلهة، تر: سيد أحمد علي بلال، دار المدى، ط1، بيروت ،2013، ص88.

-محمد ديب،السيمورغ ،ص 24 .

-المصدر نفسه ،30.

-ينظر: أميرة حلمي مطر، جمهورية أفلاطون، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، د ط ،1993، ص33.

-الشيخ زروق، شرح الحكم العطائية، تحـ: عبد الحليم محمود، بيت الحكمة، الجزائر، ط1، 2010، ص184.

-محمد ديب، السيمورغ، ص 34.


Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.