منعطفات الخطاب الأدبي بين فرضية التشكيل وفعالية التأويل قصيدة "تُنسى، كأنَّكَ لم تَكُنْ"لمحمود درويش أنموذجا

حفيظ ملواني

Résumé


The premise of this scientific study is that the literary discourse did not take place at one turn, but on several turns that have always changed its form, destination, and even its function. It is characterized by rationality and sometimes irrationality, which led to a ripple of ideas and conflicting theories, And even contradictory theses, resulting problematic perceptions; which need explanation, analysis and even double abusive interpretation. According to this literary and interlocking context , the quest is achieved by presenting a reading in the background of forming the literary discourse on the tone of knowledge within the scope of three questions that are divided between rhetoric; poetic and interpretation, in the form of twists starting from the stage of verbal; artistic and semantic formation; passing by the  reading space where new turns will be revealed and caused by the act of interpretation itself,according to the poetic model present of Mahmoud Darwish .


Texte intégral :

PDF

Références


-توماس أ.سلوان، موسوعة البلاغة، الجزء1، المركز القومي للترجمة، القاهرة، د ت ط، ص 318 .

- أفلاطون، تر :محمد حسن ظاظا، محاورة جورجياس، الهيئة المصرية العامة للتأليف والنشر القاهرة، 1970، مقدمة المترجم .ص 6 .

-Heinrich F. Plett, In Kibédi Varga (ouv coll), théorie de la littérature Ed Picard Paris 1981, p140.

- أفلاطون، محاورة جورجياس،ص 40 .

- عبد الله حسين .تاريخ ما قبل التاريخ .مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة ط 2012 .ص 159 .

- Roland Barthes, L'ancienne rhétorique, [Aide-mémoire], Recherches rhétoriques In revue Communications, N°16, Année 1970 p177.

- ابن رشد، تح : محمد سليم سالم، تلخيص الخطابة، المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية، القاهرة، 1967،ص 1-2.

-أرسطو طاليس:الترجمة العربية القديمة، تح عبد الرحمن بدوي، وكالة المطبوعات الكويت، دار القلم بيروت، ط 1979، ص 9.

-أفلاطون، تر:أميرة حلمي مطر، محاورة فايدروس لأفلاطون أو عن الجمال، الفصل الثالث، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة، 2000 ،ص 101 .

- Johann Goeken, Rhétorique et littérature, Revue "Modèles linguistiques" N°58 | 2008.p14-15.

- Aristote, Dufour Medric-Wartelle André, Rhétorique, tome1.Ed les belles lettres .Paris, 1973, p1355.

- محمود درويش، لا تعتذر عما فعلت، دار الناشر الأهلية للنشر والتوزيع، ط 1،2013، عمان الأردن، ص 69

-Gérard Genette, La rhétorique restreinte, In revue Communications, N°16, Année 1970 p 158-159.

-Etienne karabetian . Histoires des stylistiques Ed Armon colin Paris . p16-17.

- Roland Barthes. L'ancienne rhétorique. p176

-Gilles Philippe – Julien Piat. La langue littéraire :une histoire de la prose française .Ed Fayard .Paris 2009. p323-324.

- Paul Albert. La prose : Etudes sur les chefs d’œuvres des prosateurs Ed (2) Librairie Hachette Paris 1874 . p 3.

-Ibid p 4.

- Ibid p 12.

- Ibid p13-15.

- Ibid p17.

- Ibid p 18.

-وردت مقولة هدى وصفي في مستهل رواية "العلامة" ضمن صيغة قالوا في الرواية نقلا عن بتنسالم حميش .رواية العلامة الشركة الدولية للطباعة ط 2003 .ص5 .

- Roland Barthes. L'ancienne rhétorique. P182.

-Fréderic Cossutta DISCOURS PHILOSOPHIQUE, DISCOURS LITTÉRAIRE : LE MÊME ET L'AUTRE ?Collège international de Philosophie | « Rue Descartes »2005/4 n° 50 |p10.

- أرسطو، تر:إبراهيم حمادة، كتاب أرسطو، فن الشعر، مكتبة الأنجلوالمصرية، ط 1983، ص 24 .

- أحمد خاكي، الشعر عند أرسطو، مجالة الثقافة، ع118، أفريل 1941، مصر، ص 431 .

- المصدر نفسه .ص 432 .

- بول ربكور، تر : مصطفى النحال، البلاغة، الشعرية، الهيرمينومطيقا، مجلة أوان (البحرين)ع 9 فبراير 2005 ص117 .

-Oswald Ducrot, Tzvetan Todorov, Dictionnaire encyclopédique des sciences du langage ,. Ed Seuil Paris 1972 p106-107.

-Paul Ricœur, .rhétorique ,poétique, herméneutique In michel meyer, De la métaphysique a la rhétorique :Essaie a la mémoire de Chaïm Perlman Ed universitaires de Bruxelles(ouv collectif) Ed 1986 p150 .

- Ibid p150.

- جان بول سارتر، تر: محمد غنيمي هلال، ما الأدب؟ ص40 .

-سيغموند فرويد ، تر:جورج طرابشي، الهذيان والأحلام في الفن، دار الطليعة، بيروت، ط 1978، ص 9 .

- محمود بلقاسم، فرويد والأدب، مجلة الاتحاف، ع 75 جانفي 1997، ص 23 .

- سيغموند فرويد، الهذيان والأحلام في الفن، ص 19.


Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.