تمثيل الذّات الأنثويّة والآخر في رواية "سأقذف نفسي أمامك" لـ: ديهية لويز.

سناء بوختاش

Résumé


The Algerian women's novel came at a time when the distances crossed, and the lines and beliefs differed. The creative self-image of the female parallel to the man's creative self was the predominant intellectual food, in addition to other means, which could assimilate the feminine self and seek answers that varied in different cultures. To the desired ends, and it did not stop at the self-affirmation of the feminine, but to the desire to prove the creative value of works of art, which was written with pens, and this created a confrontation between the female self and the other man, which was exceeded A later to write in the self and the other remained on topics affecting the reality, whether from near or far, including identity, history, social intolerance and others, according to her imagination, creative and means consistent with the time. After the lengthy reading of many of the novels, we finally settled on choosing the code "I will throw myself in front of you" by: Deheia Louise, to be the subject of the study, entitled "Representation of the feminine self and the other in the novel" I will throw myself in front of you " Representing the female self and the other in this novel?

Texte intégral :

PDF

Références


- ليندا هتشيون، سياسة ما بعد الحداثة، تر: حيدر حاج اسماعيل، مركز دراسات والوحدة العربيّة، بيروت، ط1، 2009، ص14.

- دانيال هنري باجو، الأدب العام المقارن، تر: غسان السيد، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، سوريا، (د.ط)، 1997، ص91.

- ينظر، بول ريكور، الذّات عينها كآخر، تر وتقـ و تعـ: جورج زيناتي، المنظمة العربيّة للترجمة، مركز دراسات الوحدة العربيّة، بيروت، لبنان، ط1، 2005، ص661.

- ينظر، برندا مارشال، تعليم ما بعد الحداثة (المتخيّل والنّظريّة)، تر وتقـ: السّيد إمام، إشـ: جابر عصفور، المركز القومي للتّرجمة، القاهرة، ط1، 2010، ص71.

- ينظر، المرجع نفسه، ص110.

- محمد نجيب التلاوي، الذّات والمهماز "دراسة التّقاطب في المواجهة الحضاريّة"، الهيئة المصريّة العامة للكتاب، مصر، (د.ط)، 1998، ص 61.

- وذناني بوداود، الكتابة النّسائية بين إرغامات الواقع وفسحة التّخييل فاطمة العقون–نموذجا-، مخبر تحليل الخطاب، أعمال الملتقى الوطني: الرّواية النّسائية في الجزائر، إشراف نورة بعيو، 2013، ص171 .

- ينظر، برندا مارشال، تعليم ما بعد الحداثة (المتخيّل والنّظريّة)، ص120 - 121– 122.

- ينظر، المرجع نفسه، ص110.

- رامان سلدن، النّظريّة الأدبيّة المعاصرة، تر: جابر عصفور، دار قباء للطّباعة والنّشر والتّوزيع، القاهرة، ط1، 1998، ص216.

- ميجان الرويلي وسعد البازغي، دليل النّاقد الأدبي، المركز الثّقافي العربي، بيروت، لبنان، ط4، 2005، ص21.

- صلاح صالح، سرد الأخر "الأنا والآخر عبر اللّغة السّرديّة"، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب، ط1، 2003، ص10.

- محمد نجيب التلاوي، الذّات والمهماز "دراسة التّقاطب في المواجهة الحضاريّة، ص15.

- ينظر، عبد الرزاق الداوي، "في الخطاب عن المثاقفة والهويّة الثقافيّة"، مجلة أيس، الجزائر، ع2، س1، 2007، ص 13.

-سهيلة سبتى، "أشكال التميز في لغة الخطاب السردي الأنثوي"، www.diwanalarab.com، 10/04/2017، 12:55سا.

- ديهية لويز، سأقذف نفسي أمامك، منشورات الاختلاف، الجزائر، منشورات ضفاف، بيروت، ط1، 2013، ص8 ـ 9.

- الرواية،ص9.

- الرواية، ص 22.

- الرواية، ص 18.

- الرواية ص117 ـ 118.

- الرواية ص117 ـ 118.

- ينظر، الرواية، ص 142 - 143.

- ينظر، الرواية، ص 144.

-23محمد عيد إبراهيم، "لماذا انتحرت فيرجينيا وولف؟"، 02، سبتمبر، 2017، 12:55سا، www.moheet.com/details_article/2014/09/02/2132975/.html، 23، جانفي، 2017، سا19:08.

- ديهية لويز، سأقذف نفسي أمامك، ص10

- الرواية، ص 12.

- محمد يحياتن، مفهوم التمرد عند ألبير كامو وموقفه من ثورة الجزائر التحريرية، ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائر، ط1، 1984، ص04.

- ديهية لويز، سأقذف نفسي أمامك، ص 34.

- الرواية، ص 60.

- الرواية، ص 48 ــ49.

- الرواية، ص 58 ـ 59.

- الأخضر بن السايح، سرد الجسد وغواية اللّغة (قراءة في حركة الجسد الأنثوي وتجربة المعنى)، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، إربد، الأردن، ط1، 2011، ص 191.

- ديهية لويز،سأقذف نفسي أمامك، ص 58 ـ 59.

- الرواية، ص 67.

- الرواية، ص 67 ـ 68.

- الرواية، ص 49.

- الرواية، ص 47.

الرواية، ص 48.

- الرواية، ص 53.

- الرواية، ص16.

- وفاء مليح، أنا الأنثى، أنا المبدعة...، منشورات دار الأمان، الرّباط، ط1، 2009، ص13.

- ديهية لويز، سأقذف نفسي أمامك، ص 7.

- ينظر، أحمد يحيى محمد، شخصيّة المرأة في التّراث العربي (مجمع الأمثال للميداني أنموذجا)، تقـ: سيد محمد السّيد قطب، دار كنوز المعرفة للنشر التوزيع، عمان، ط1، 2015، ص39.

- ينظر، المرجع نفسه، ص 40 ـ 41.

- ديهية لويز، سأقذف نفسي أمامك، ص 132.


Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.