خطاب الهامش: فرانز فانون نموذجا

جميلة علوشن

Résumé


Each identity needs to create its own discourse to verify its distinctiveness from the other identities. Therefore, it employs every positive symbol and negative symbol. Several factors can contribute to determining the position of identity either in the center or in the margin as the economic, social, and political factor in the West, resulting in the "central ego" versus the "marginal ego" represented by the Third World, and other factors of identification, such as the ethnic factor based on the color of the skin On which the speech of Franz Fanon adopted the effects of the founder of the black movement, "Amy Cesar," but the direction of this discourse quickly changed because of the motivation of humanity, focusing on the values of equality, love and freedom that later became the ideology of our time,The humanitarian motive disappears after its contact with the Algerian revolution.In our search, we will try to discover the hidden pattern hidden behind these changes to see if this speech is a pragmatic speech for its founder.


Texte intégral :

PDF

Références


- ينظر:إدوارد سعيد، كتابة التاريخ، ترجمة:أحمد خريسي، ناصر أبو الهجاء الطبعة الأولى، أزمنة للنشر، الأردن، 2007، ص 16.

- المرجع نفسه، ص 37.

-المرجع نفسه، ص 16.

- المرجع نفسه، ص 13.

- ينظر:ادوارد سعيد،الاستشراق،ترجمة: محمد عناني، الطبعة الأولى، رؤية للنشر والتوزيع، مصر،2006، ص43.

- المرجع نفسه، ص42-43.

- ينظر: ادوارد سعيد، كتابة التاريخ، ص45.

- ينظر: إدوارد سعيد، الاستشراق، ص29.

- ينظر:ميجان الرويلي، دليل الناقد الأدبي، الطبعة الثالثة، المركز الثقافي العربي، المغرب، 2002، ص160.

- المرجع نفسه،، ص159- ص160.

- ينظر: لليان كستلوت، كُتّاب الّلغة الفرنسيّة السّود، معهد العلوم الاجتماعيّة بروكسل،1961، ص91. نقلا عن: عثمان محمود مفهوم العنف في فكر فانون وعلاقته بالثورة الجزائرية، بحث نيل شهادة ديبلوم الدراسات المعمّقة جامعة (معهد الفلسفة)، جامعة الجزائر 1987-1988، ص6.

- المرجع نفسه، ص 159-160.

- ينظر: محمد الميلي، فرانز فانون والثورة الجزائرية، (S.N.E.D) الجزائر 1973، ص10.

- المرجع نفسه، ص16.

- ينظر: خالد سليمان، في أدب ونقد ما بعد الكلونيالية، مجلّة "علامات" الناقد الثقافي الأدبي، ج 54، عدد ديسمبر، جدّة، 2004، ص110-111.

- ينظر: عثمان محمود، مفهوم العنف في فكر فرانز فانون وعلاقته بالثورة الجزائرية، ص9-10.

-ينظر: دافيد كوت، فرانز فانون، ترجمة: عدنان الكيالي، الطبعة الأولى، دار غندور، بيروت، ، 1969 ص 33- ص37.

- ينظر: محمد الميلي، فرانز فانون والثورة الجزائرية، ص64.

- ينظر: دافيد كوت، فرانز فانون، ص22.

- المرجع نفسه، ص 10- 11.

- ينظر: جان بودريار، المصطنع والاصطناع، ترجمة: جوزيف عبد الله مراجعة: سعود المولى، الطبعة الأولى، المنظمة العربية للترجمة، لبنان 2008، ص27.

-Voir : Frantz fanon, peau noire masques blancs, présenté par : Mohammed lakhdar maougal, E.N.A.G édition, Algérie, 1993, p 114.

- ينظر: محمود عوده، أساليب الاتّصال والتغير الاجتماعي، تقديم: محمد خيري، دار المعرفة الجامعية، مصر، 1998 ص 8- 18.

- محمد الميلي، فرانز فانون والثورة الجزائرية، ص74.

- ينظر: عثمان محمود، مفهوم العنف في فكر فرانز فانون، ص9- ص11.

-ينظر: المرجع نفسه، ص 74.

-Voir :Frantz fanon, peau noire et masques blancs, p 24.

- ينظر: محمد الميلي، فرانز فانون والثورة الجزائرية،ص63.

- ينظر: عثمان محمود، مفهوم العنف في فكر فرانز فانون، ص14.

- المرجع نفسه، ص63.

- المرجع نفسه، ص14.

-Voir : Gustave Nicholas Ficher, la psychologie sociale, édition le Seuil, Paris, 1997, p61.

- محمد الميلي، فرانز فانون والثورة الجزائرية، ص63.

- المرجع نفسه، ص68 - ص70.

- المرجع نفسه، ص105.

- المرجع نفسه، ص 127.

- ينظر: عثمان محمود، مفهوم العنف في فكر فرانز فانون وعلاقته بالثورة الجزائرية، ص20.

-ينظر: محمد الميلي، فرانو فانون والثورة الجزائرية، ص193.

- ينظر: عثمان محمود، مفهوم العنف في فكر فرانز فانون وعلاقته بالثورة الجزائرية، ص21.

-ينظر: محمد الميلي، فرانو فانون والثورة الجزائرية، ص193.

- ينظر: دافيد كوت، فرانز فانون، ص134- 139.

- ينظر: محمد الميلي، فرانو فانون والثورة الجزائرية، ص81- 83.


Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.