فوضى الخطاب في رواية شموس الغجر لحيدر حيدر المنطق والدلالة

بديعة الطاهري

Résumé


The purpose of this paper is to study the discourse in  the novel “shumus alghajar” of “Haydar Haydar” to underline the most important techniques  used by the author to create a narrative disorder that doesn’t aim only to research a new aspect of hovelling, but also to transmit both the mess and the values that the world knows .

This way, we have studied the metafiction as a threshold that both transmits a complete knowledge of the narrative world and a worry feeling which allows the reader to receive a narrative disordered world.

We have also studied the acronyms and collage techniques to show their important role in building a disordered narrative discourse. Not only have we underlined the renewal techniques but we have also tried to show how this new form can be adequate for the universe built by the novel.


Texte intégral :

PDF

Références


- حيدر حيدر: شموس الغجر، دار ورد للطباعة والنشر والتوزيع 1997 .

- سعيد بنكراد: السرد الروائي وتجربة المعنى، الدار البيضاء، المركز الثقافي العربي، 2008، ص 80.

- L. Goldman:Pour une sociologie du roman, éd Gallimard, 1964, p :283

- محمد برادة: مثل صيف لن يتكرر، الدار البيضاء، نشر الفنك 1999

- رشيد يحياوي: حي في العماء، الرباط، منشورات وزارة الثقافة .2012

- Tahri Badia : Analyse du roman intitulé Yahdut-fi misr al-an de Yussuf Al-Kaid.Thèse de 3ème cycle soutenue à la Sorbonne nouvelle Paris III. Sous La direction de Mme Nada Tomiche,1987-1988,p 40

- هيدن وايت: "ميتافيزيقا السردية الزمان والرمز في فلسفة التاريخ عند ريكور"، انظر الوجود والزمان والسرد، ترجمة سعيد الغانمي، المركز الثقافي العربي، ط1، 1999 ص 200.

- سعيد بنكراد: "النقد العربي خليط نظري": مجلة الكويت، انظر الموقع التالي : www.kuwaitmag.com/index.jsp?inc=5&id

- كيفن فانهوزن: "اسلاف فلسفة ريكور في الزمان"، انظر الوجود والزمان والسرد فلسفة بول ريكور. ، ص 82

- هيدن وايت: مرجع سبق ذكره، ص 200

- Iouri Lotman : La structure du texte artistique, éd. Gallimard, 1978, p327.

- سعيد بنكراد: السرد الروائي وتجربة المعنى، ص 130

- بالمفهوم السميائي.

- سعيد بنكراد: مرجع سبق ذكره. ص.12

- كيفن فانهوزر: أسلاف فلسفة ريكور في الزمان والسرد، انظر الزمان والسرد، ص .76.

- بمفهوم جيرار جينتAmplitude انظر كتابه Figures III , Paris, Seuil , 1972

ـJean Pierre Morel : " ;Montage et Roman chez Doblin et Dos Passos" .in.Collages .Revue d Esthétique .1978.3/4p 212

L.Aragon:Max Ernst. Peintre des élussions. Ecrits sur l’art moderne.1981.p23.

- حيدر حيدر: شموس الغجر، دار ورد للطباعة والنشر والتوزيع، 1997 ص، 32.


Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.