الهيمنة الثقافية وسطوة الإمتاع قراءة مخالفة لديوان (تاريخ يتمزق في جسد امرأة) لأدونيس

نوافل يونس الحمداني

Résumé


Cultural criticism is monitored by texts with their rhetorical and aesthetic tricks through the modelling of deception by using what is rhetorical, beauty or metaphorical, which requires a revealing reading of the concepts beneath the cloak of the texts, and what cultural practices related to certain perceptions of certain attitudes, especially as societies now can undergo shifts caused by the movement of modernity to societal changes in which there can be a clash or divergence of perspectives.

Adonis espouses a thinker and theoretician with visions and conceptual insights that he embodies in his poetic speech, once and for all. Other, his speech in the Diwan (a date torn in the body of a woman) is like a counter-writing, which is stripped or reveals some of the modesty of the a community culture of systems or patterns specific to certain themes such as religion, women, race and history, so the richness of the literary text with racial or ethnic cultural formations, which are overshadowed by the shocking irony of their presence in response and denunciation, even if An individualized character, but if combined with other visions that have shaped a general pattern--which captures inherited problems but which are far from being developed--that requires the cultural monitoring of cash to detect and declare the hacker and infiltrator within the text.


Texte intégral :

PDF

Références


- النقد الثقافي قراءة في الأنساق الثقافية العربية، عبدالله محمد الغذامي، المركز الثقافي العربي، ط3، 2005، 78.

- المصدر نفسه: 77.

- تاريخ يتمزق في جسد امرأة (ديوان شعر)، أدونيس، دار الساقي، بيروت، ط2، 2008،46.

- الأنساق الثقافية في رسائل الجاحظ (أطروحة دكتوراه) مثنى حسن عبود الخفاجي: 120 .

- ينظر: تحولات الخطاب الشعري عند أدونيس بين (فلسفة الجزئيات / فلسفة الكليات)، عصام شرتح، دار صفحات للطباعة والنشر والتوزيع، ط1، 2011: 329.

- ينظر: جاذبية الحداثة ومقاومة التقليد، د. محمد الشيخ ،دار الهادي للطباعة والنشر، بيروت، لبنان، ط1، 2005 م : 107.

- خطاب الحداثة، دراسة ثقافية لمشروع الحداثة في العراق، د. كريم شغيدل: 23 .

- خطاب الآخر، خطاب نقد التأليف الأدبي الحديث انموذجا، د: عبد العظيم السلطاني : 15 – 16 .

- ينظر: أساليب الشعرية المعاصرة، صلاح فضل، دار الآداب، بيروت، ط1، 1995 : 175 .

- زمن الشعر، أدونيس، دار العودة، بيروت، 1962، 20 .

– قبيلة من الأنهار – الذات، الآخر، النص – علي جعفر العلاق، دار الشروق، عمان الأردن، 2006، 35 .

- ينظر: أساليب الشعرية المعاصرة، صلاح فضل، دار الآداب، بيروت، ط1، 1995: 175.

- زمن الشعر، أدونيس، دار العودة، بيروت، 1962، 20 .

- الديوان، 121 .

- ينظر الشعر والتأويل، عبد العزيز بو مسهولي: 18.

- الديوان: 47 .

- ينظر : رهانات الحداثة، د.محمد الشيخ، دار الهادي، بيروت، لبنان، ط1، 2007 م: 106 .

- تحولات الخطاب: 253 .

- ينظر: الإسلام والحداثة، إدريس هاني، دار الهادي، بيروت، لبنان، ط1، 2005 م : 33 .

- الديوان: 48 .

- الديوان: 124.

- زمن الشعر، أدونيس، 20 .

- الثابت والمتحول، بحث في الإتباع والإبداع عند العرب، أدونيس، دار الساقي، بيروت، 2002، 214 .

- الديوان: 128 .

- الديوان: 73 .

- ينظر التلقي والتأويل، محمد عزام: 55 .

- الثابت والمتحول: 3 / 314 .

- الديوان: 110 .

- الديوان: 59 .

- الديوان: 97 .

- الديوان: 77 .

- الديوان: 66 .

- ينظر: فاتحة لنهايات القرن، أدونيس، دار التكوين للنشر – سوريا، ط 3، 2010 م: 191 .

- الديوان: 67 .

- الديوان: 111 .

- ينظر: ما هو العرفان، الشيخ مهدي يونس، دار الهادي، بيروت، لبنان، ط1 ،2007 م: 134.

- الديوان: 76 .

- الديوان: 21 .

- الديوان: 76 .

- الديوان: 46 .

- الديوان: 62 .

- زمن الشعر، 20 .

- الديوان: 86 .

- خطاب الآخر، د. طرادة حمادة، دار الهادي، بيروت، لبنان، ط1، 2006 م : 112

- زمن الشعر، 137 .

- الديوان: 32 .

- الديوان: 22 .

- ينظر، فاتحة لنهايات القرن: 192 .

- الديوان: 72 .

- الديوان: 72.


Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.