البعد العاطفي في الشعر الجزائري المعاصر

ليندة عمي

Résumé


The poetic Algerian text impregnated with modernity,  has proved that it has a powerful poetic force coming from its structure,  which becomes a mosaic on which are left artistic and intellectual constituents inspired from different sources. These constituents aesthetically blend with the text by drawing its specificity. Consequently, the recipient is interested in taking a critical approach to decipher this text artistically by discovering its aesthetic secrets. The recipient must go to the bottom of the text to discover the relationship between its various structural constituents, expressive linguistics and rhythmic.


Texte intégral :

PDF

Références


- ينظر: فضل بن عمار العماري، الابداع في الشعر العربي القديم: الإلهام والارتجال، مجلة جامعة الملك سعود، م9، 1997، ص 5.

- voir : SANTOS Gloria Janaina Dos, Analyse rhétorique sur l’éthique et les passions, faculté d’éducation, Université de Rio de Janeiro, Brazil, p03.

-voir : Gisèle Mathieu-Castellani, La Rhétorique des passions, PUF, Ecriture, 2000, p4.

- ينظر: عائشة عبد الرحمن، قيم جديدة للأدب العربي القديم والمعاصر، ط2، دار المعارف، مصر، 1970، ص 39.

- ينظر: خليل موسى، آليات القراءة في الشعر العربي المعاصر، الهيئة العامة السورية للكتاب، دمشق، 2010، ص 12-13.

- علي ملاحي، العزف الغريب، الجاحظية، الجزائر، 2011، ص 6.

- محمد بن سهل البغدادي، الحنين الى الأوطان، تح جليل عطية، ط1، عالم الكتب، بيروت، لبنان، 1987، ص 39.

- جلال خياط، الجنون بالشعر، ط1، المؤسّسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، لبنان، 2006، ص 17.

- علي ملاحي، العزف الغريب، ص 8-9.

-المرجع نفسه، ص 7-8-9.

- ينظر: محمد الولي، الصورة الشعرية في الخطاب البلاغي والنقدي، ط1، المركز الثقافي العربي، لبنان، 1990، ص 164.

- علي ملاحي، العزف الغريب، ص 85.

- علي ملاحي، العزف الغريب، ص 85.

- علي ملاحي، العزف الغريب، ص 86.

- ينظر: حبيبة الصافي، سيميائيات ايديولوجية، ط1، محاكاة للنشر والتوزيع، سوريا، 2011، ص26.

- علي ملاحي، العزف الغريب، ص 88.

- ينظر: آمنة بلعلى، سيمياء الأنساق- تشكّلات المعنى في الخطابات التّراثية-، ط1، رؤية للنشر والتوزيع، مصر، 2015، ص 196.

- ينظر: حبيبة الصافي، سيميائيات ايديولوجية، ص 90.

- علي ملاحي، العزف الغريب، ص 90...95.

- علي ملاحي، العزف الغريب، ص 97.

- المرجع نفسه، ص 97...103.

- فاتح علاق، الجرح والكلمات، دار التنوير للنشر والتوزيع، الجزائر، 2008، ص 9.

- محمد بن سهل بن المرزبان البغدادي، تحقيق د. جليل العطية، الحنين إلى الأوطان، ط1، عالم الكتب، بيروت، 1987، ص 19.

- المرجع السابق، ص 67.

- فاتح علاق، الجرح والكلمات، ص 9-10.

- المرجع نفسه، ص 10.

- المرجع السابق، ص 9.

- المرجع السابق، ص 10.

- المرجع نفسه، ص 15 .

- المرجع نفسه، ص 15/16.

- المرجع نفسه، ص 15.

- المرجع السابق، ص 15/16.

- المرجع نفسه، ص 17.

- المرجع السابق، ص 17.

- فاتح علاق، الجرح والكلمات، ص 79-80-81-82.

- محمد الداهي، سيميائية السرد، رؤية للنشر والتوزيع، ط1، القاهرة، مصر، 2009، ص197-198.


Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.